جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸
 

ضرورت افزایش ظرفیت در حمل و نقل دریایی

وزیر راه و شهرسازی بر ضررت آزادسازی در حوزه حمل و نقل تاکید کرد و از افزایش ظرفیت در حمل و نقل دریایی سخن گفت.
ضرورت افزایش ظرفیت در حمل و نقل دریایی

عباس آخوندی امروز در اولین نشست خبری خود به مناسبت روز حمل و نقل گفت: باید به سمت آزادسازی در حوزه حمل ونقل برویم که یک مفهوم آن این است که نقش ما به عنوان دولت از حاکمیت به تنظیم کننده تغییر کند.

وی تاکید کرد‌: تا زمانی که این تغییر مدل اتفاق نیفتد توسعه جدی در این بخش نخواهیم داشت و گفت‌وگوهایی با مجموعه مهندسی و گروه‌های مختلف حمل و نقلی داشتم که در این زمینه اقداماتی انجام شود.

آخوندی افزود:‌ باید ساز و کار بخش خصوصی در این زمینه فراهم شود و به سمت نظام بازار حرکت کنیم و از جهت قانونی نیز باید به سمت قانون آزادسازی قیمت‌ها برنامه پنجم توسعه در بخش ریلی و هوایی پیش رویم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال کاهش مداخلات دولت در این بخش هستیم. وی افزد: باید به سمتی حرکت کنیم که شرکت‌های حمل و نقل در نظام اقتصادی آزاد، موقعیت رشد و توسعه داشته باشند و ناوگان‌ توسعه یابد.

وی با بیان این‌که در حوزه دریایی ظرفیت بندر شهید بهشتی در چابهار 2.5 میلیون تن است که باید به 6.5 میلیون تن افزایش یابد، افزود: برای این کار حدود 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و ترمینال دو بندر شهید رجایی که ساخته شده باید تجهیزاتی در آن نصب شود که نیازمند اعتبار سنگین است.

آخوندی با بیان این‌که در حوزه دریایی حدود 186 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری داریم، گفت: عملکرد ما در سنوات گذشته در این بخش کمتر از 140 میلیون تن بود که با سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه می‌توانیم ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که حمل و نقل ترکیبی و بهبود فضای کسب و کار موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود، گفت:‌ با بودجه‌ای که دولت دارد و با اتکا به اعتبارات عمرانی دولت نمی‌توان پاسخگوی این نیازها بود و چاره‌ای جز روی آوردن به بازار نداریم تا بتوانیم بازار حمل و نقل فعالی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان ریلی موجود گفت: در حال حاضر 1600 واگن داریم که نیاز است حداقل به افزایش این تعداد به 2200 دستگاه است و حتما این امر موقعیت اقتصادی جذابی ایجاد می‌کند.

آخوندی برنامه بعدی آزادسازی قیمت بلیت‌ها را بخش هوایی اعلام کرد و گفت: این قانون را در این بخش نیز اجرا می‌کنیم و با دقت بیشتر به سمت عرضه این امکانات پیش می‌رویم.

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید تمرکز جدی در حوزه حمل و نقل ریلی خواهد داشت، گفت: باید سهم حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به شکل معناداری تغییر کند که در این راستا به حمایت دولت و مجلس نیاز داریم.

مذاکره با چینی‌ها برای انجام 6 پروژه بزرگ حمل و نقلی

وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با چینی‌ها برای انجام شش پروژه بزرگ حمل و نقلی خبر داد و گفت: امیدواریم گشایش جدی در این زمینه صورت گیرد و به واسطه این پروژه‌ها و از طریق تهاتر نفت با بقیه کشورها بتوانیم بخشی از منابع را تامین کنیم. وی گفت: امیدواریم با رفع گلوگاه‌های موجود، بهره‌برداری را از ظرفیت‌های موجود افزایش دهیم. آخوندی با ابراز امیدواری نسبت به دریافت اعتبارات از صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان اظهار کرد:‌ با توجه به آلایندگی و مصرف سوخت بیشتر در حمل و نقل جاده‌ای در تلاش هستیم حمل و نقل ریلی را در اولویت قرار دهیم و ما به عنوان استراتژی کلی این موضوع را به هیات وزیران گزارش دادیم و در خواست کردیم که حمل و نقل ریلی به صورت اساسی در دستور کار و مورد حمایت قاطع دولت قرار گیرد.

وی گفت: برنامه چهار ساله‌ای در این رابطه به مجلس پیشنهاد دادیم که اگر به تصویب برسد تا پایان سال 96 سهم حمل و نقل ریلی به 23 درصد افزایش می‌یابد و برنامه‌هایی را در این رابطه با جزئیات طراحی کرده و به اطلاع هیات وزیران رسانده‌ایم.

راه‌اندازی آزادراه تهران - بندر امام

آخوندی با بیان این‌که‌ آماده سازی زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای در حال انجام است، اظهار کرد: ایجاد آزادراه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها از جمله برنامه‌های مهمی است که در حال انجام داریم؛ پروژه‌ای را خواهیم داشت که به واسطه آن تهران از طریق آزادراه به بندر امام (ره) متصل شود.

ایجاد 4 بندر خشک در کشور

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق‌نامه برای ایجاد بنادر خشک، گفت: در این راستا چهار بندر خشک در ایران ایجاد می‌شود.

آخوندی افزود: اولین شهر فرودگاهی امام پس از ایجاد این بنادر خشک به بهره‌برداری می‌رسد که تلاقی حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای است.

۲۶ آذر ۱۳۹۲ ۱۹:۳۰
pmo-گزارش خبری |

پربازدید ها

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید