یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
 

نشست هم اندیشی خطوط کشتیرانی کشور در چابهار

نشست هم اندیشی خطوط کشتیرانی با حضور دکتر علی جهاندیده عضو هیات عامل و معاون امور بندری و مناطق ویژه و خطوط کشتیرانی هوپاد دریا، والفجر، حفیظ دریا، سفیر دریا، مازند دریا، مارین سرویس، کشتیرانی دلتا، سیری، جهان دریا، و خدمات دریایی ایران با هدف معرفی پتانسیل های بندر چابهار، ترغیب شرکتهای کشتیرانی، تلاش برای جذب بیشتر خطوط کشتیرانی بین المللی و منطقه ای و برسی راهکارهای اجرایی جهت برقراری خط کشتیرانی بین چابهار و بنادر منطقه برگزار شد.
نشست هم اندیشی خطوط کشتیرانی کشور در چابهار

به گزارش روابط عمومی ،در ابتدای نشست مهندس سیاوش رضوانی ضمن برشمردن مزایای بندر چابهار و تشریح وضعیت طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و رشد تخلیه و بارگیری در ده ماهه نخست امسال افزود: خوشبختانه با حمایت دولت و نگاه ویژه سازمان بنادر و دریانوردی به بندر چابهار ما در ده ماهه نخست امسال دو میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شد که از این میزان 36 هزار و 901 TEU کانتینر بوده است.

ایشان گفت: میزان پیشرفت فیزیکی طرح و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 60 درصد می باشد و اقدامات انجام شده در طرح توسعه هزار و 2741 متر اسکله تا سطح آب 470 متر تا سطح عرشه ، 80 هکتار استیصال اراضی و 80 هزار متر مکعب عملیات لایروبی و 12 هزار تحکیم بستر انجام شده است.

در ادامه ابراهیم عزیز آبادی مدیر عامل شرکت کشتیرانی والفجر در این نشست گفت:  چابهار زمینه  هاب شدن منطقه را دارد و بنده به عنوان مدیر عامل شرکت والفجر پیشنهاد می کنم باید به چابهار با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد بنگریم یعنی به موضوعاتی از قبیل روان سازی پذیرش سرمایه گذار برای سرمایه گذاری توجه شود زیرا معتقدم هر بندری نسخه خاص خود را می طلبد.

بیشترین واردات ما در 7 ماهه نخست امسال به صورت فله بوده است.

وی گفت : طبق آمار گمرکات کشور سالانه چیزی حدود دوازده میلیون تن ما مصرف گندم در کشور داریم که ما در سال گذشته فقط 7 میلیون تن آن را در داخل کشور تامین کردیم و بقیه گندم ما به صورت وارداتی بوده است.

وی اظهار داشت: بندر چابهار بهترین نقطه برای صادرات معادن به افغانستان برای کشور هند می تواند باشد و از طرفی کشورما سالانه 3 میلیون اوره به صادرات کشور هند دارد لذا بندر چابهار می تواند مهمترین بندر برای پایانه صادراتی برای کشورهای هند و چین می باشد.

 

نگاه شریک به سرمایه گذار را باید سرلوحه کار خود قراردهیم

کاپیتان اسلامی : ما باید حلقه های ترانزیت در بندر چابهار را اجرایی کنیم و نباید همچون سالهای گذشته دچار غفلت شویم و از طرفی باید نگاه شریک سرمایه گذاری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و فضای تقابل دو طرفه را برای سرمایه گذاری مد نظر داشته باشیم.

در ادامه دکتر جهاندیده معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی گفت : متاسفانه در ادوار گذشته به چابهار توجه چندانی نشد اما خوشبختانه در چند ساله اخیر سازمان بنادر مصمم شد برای توسعه محور شرق که کلید آن بندر چابهار هست از منابع داخلی ، خصوصی و خارجی سیمای چابهار را از لحاظ دریایی دگرگون سازد و ما از همین منطقه چابهار از شما بخشهای خصوصی و دست اندرکاران حمل و نقل کشور تقاضا داریم به این قسمت از کشور که می تواند موتور محرک توسعه کشور باشد توجه داشته باشید و سازمان بنادر از هر گونه حمایتی برای توسعه بخش دریایی دریغ نمی ورزد.

معاون امور بندری سازمان بنادر گفت : مدیریت عالی سازمان بنادر و شخص وزیر محترم راه و شهرسازی معتقدند سازمان بنادر در بحث حمل و نقل دریایی و سواحل باید نقش رهبری را ایفا کند تا بتواند موضوعات حاکمیتی را اجرا کند

ایشان افزود : رویکرد سازمان بنادر رویکرد خصوصی محور است و معتقد است خود مردم باید درست اندرکار باشند.

دکتر علی جهاندیده تصریح کرد : علارغم اینکه سازمان بنادر یک سازمان درآمد و هزینه هست از سال 82 تاکنون سازمان بنادر و دریانوردی پانصد میلیارد تومان تسهیلات به بخش خصوصی پرداخت نموده است که از این میزان هشتاد میلیارد تومان یارانه از منابع داخلی خود پرداخت کرده است .

دکتر جهاندیده گفت : حمایت از بخشهای خصوصی سرلوحه کار سازمان بنادر هست و امضاء قرارداد 6 هزار میلیارد تومان با بخشهای غیر دولتی خود بیانگر این موضوع می باشد وی اظهار داشت: ما از سال آینده برای رقابت در سطح بنادر و صاحبان کالا اقدامات را در دست اجرا داریم که بیشتر به موضوعات انعطاف پذیری تعرفه ها و شیوه های اجرای آن تاکید دارد که این امر باعث رونق حمل و نقل را به همراه دارد.

دکتر جهاندیده گفت : امروزه در دنیا تجارتی موفق است که زمینه برد- برد در آن مطرح باشد  و ما اگر به چابهار توجه نکنیم فرصت سوزی کرده ایم ، ما سرمایه گذاران را شریک تجاری خود می دانیم .

سازمان بنادر و دریانوردی در بخش گردشگری از هر طرح دریایی حمایت می کند و هر کسی بخواهد شناوری بخرد و قدمی در بخش گردشگری دریایی بر دارد ما وام بدون بهره به آنها اختصاص می دهیم .

در پایان ایشان گفت : مسئولین باید بدانند اگر بخواهیم چابهار را توسعه بدهیم باید تکالیف انباشتی که در سالهای گذشته بوده را به فعلیت برسانند و سازمان بنادر علارغم مشکلات مالی از توسعه بندر چابهار غافل نبوده و نوید را برای کلیه خطوط کشتیرانی و مردم و منطقه تجار و بازرگانان علی الخصوص تجار افغانستان دارم که در چند روز آینده در دهه مبارک فجر امسال اسکله 5 شهید بهشتی چابهار با لایروبی انجام شده عمق پای اسکله به 14- رسیده است که قابیت پذیرش و پهلودهی کشتی های بالای 70 هزار تن در بندر چابهار فراهم می گردد. با این اقدام کشتی ها به صورت مستقیم از سراسر نقاط دنیا میتوانند در بندر چابهار پهلو بگیرند چرا که قبل از این کشتی ها در بنادر خلیج فارس و بندرعباس سبک سازی می شد و بعد بقیه کالا به چابهار انتقال پیدا می کرد.

 

۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ۰۲:۱۴
مرکزروابط عمومی |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید