یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸
 
در پنل اول نشست تخصصی بررسی موضوعات راهبردی توسعه بندر چابهار عنوان شد:

توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه چابهار با بریدگی های طبیعی و استثنایی، بزرگ ترین خلیج ایران و حاشیه سواحل دریای عمان محسوب می شود، گفت: جاده ابریشم در گذشته دور، دو گره دریایی داشت یکی بندر عباس و دیگری بندر تیس در همجواری چابهار بوده است.
توسعه همه جانبه بندر چابهار به همگرایی مقامات بومی و کشور نیاز دارد/
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در « نشست تخصصی بررسی موضوعات راهبردی توسعه بندر چابهار» توضیح داد: پیش از انقلاب اسلامی ایران و در دوره پهلوی، برای احیای جایگاه بندر تیس، مشاور کانادایی برای طرح توسعه چابهار انتخاب شد؛ اما سازمان بنادر و دریانوردی، با وقوع جنگ تحمیلی و اشغال بندر خرمشهر، ساخت بندر شهید رجایی در استان هزگان و بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار داد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی که با موضوع " اهمیت راهبردی چابهار ( گذشته ، حال ، آینده)" در این نشست سخن می گفت، افزود: در زمان جنگ، بندر چابهار  با اسکله های نصب سریع راه اندازی و عملیاتی شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، تاکید کرد: برای بهره گیری از همه ظرفیت های بندر چابهار لازم است همگرایی کامل بین مقامات کشوری و بومی برای طرح توسعه چابهار بوجود آید ؛ چراکه این بندر یک سرمایه ملی محسوب می شود.
ساخت سیلوی 100 هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار
محمد رضا الهیار ؛ معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز  در این نشست با بیان اینکه « بهترین نقاط از حیث اقتصادی، در سواحل مکران شناسایی شده است»، گفت: بر اساس چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار، ظرفیت عملیاتی این بندر به 83 میلیون تن خواهد رسید و 30 پست اسکله کانتینری ، چندمنظوره ، مایع و نفتی در آن احداث خواهد شد.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر طی سخنانی با موضوع « بندر چابهار ؛ دسترسی ریلی ، پسکرانه و...» دراین نشست تخصصی گفت: طی سال های گذشته، تجهیزاتی چون مکنده های پیشرفته غلات ، جرثقیل های 50 تا 80 تن ، لیفتراک و ریچ استاکر در بندر مستقر شده و به کار گرفته شده است.
الهیار با اشاره به تجهیزات در دست اقدام، از برنامه ریزی برای خرید 4 دستگاه لایروب هابز ، 8 دستگاه گنتری کرین با بوم های 71 متر، 22 دستگاه RTG و تجهیزات مربوط به شانتینگ یارد ریلی خبر داد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص ضرورت ها و نیازمندی های تحقق چشم انداز در بندر چابهار، بر " اتصال به شبکه سراسری راه آهن برای نتقال حدود 30 درصد بار" ؛ " اختصاص پسکرانه به وسعت حدود 450 هکتار " ؛ " تسریع در تصمصم گیری تعیین محل ورود به بندر" و " تامین برق و گاز مورد نیاز " تاکید کرد.
وی همچنین از پیش بینی ساخت سیلوی 100 هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار خبر داد.
چالش عدم الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد
علیرضا چشم جهان ؛ کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی و بندری نیز در این نشست با بیان اینکه « ترانزیت، مزیت ویژه بندر چابهار قلمداد می شود»، گفت: با فعال شدن یک اپراتور بین المللی در بندر چابهار، خط کشتیرانی کانتینربر در این بندر به طور منسجم برقرار است.
این کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی و بندری که با موضوع بندر چابهار ؛ چالش های عملیاتی ، گمرک ، هزینه ها در این نشست سخن می گفت، اظهار داشت: طی 9 ماه گذشته از آغاز سال جدید میلادی، با استقرار تجهیزات پیشرفته در بندر چابهار ، 18 کشتی بزرگ کانتینری در این بندر پهلو گیری کردند که نشان دهنده اتصال بندر چابهار به شبکه بین المللی حمل و نقل است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به توسعه محور شرق، عدم الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد را یکی از چالش های اساسی این بندر برشمرد و گفت: عدم الحاق بندر به منطقه آزاد سبب شده تا 9 درصد ارزش افزوده از مشتریان و صاحبان کالا دریافت شود و نتوانیم از ظرفیت های ایجاد شده در پسکرانه بندر شهید بهشتی به درستی استفاده کنیم.
به گفته چشم جهان،  یک اصل مهم در فعال سازی بنادر، هماهنگی و اتفاق نظر همه نهادها و دستگاه ها در خصوص اهمیت و جایگاه بندر چابهار در اقتصاد کلان کشور است.
۲۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۱۵

پربازدید ها

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید