پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
 

کشتی مغروق SL-STAR تا اواسط اسفند کاملا از دریا خارج می شود/ عدم اقدام مالک خارجی و بیمه گر باعث تاخیر در خارج‌سازی شناور کانتینری واژگون شده، شد/ هیچ خللی در روند ارائه خدمات به خطوط کشتیرانی و حمل و نقل کالا در بندر شهید رجایی ایجاد نشده است

روابط عمومی بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: شناور کانتینری مغروق شده SL-STAR در بندر شهید رجایی تا اواسط اسفند ماه از دریا خارج می‌شود.
کشتی مغروق SL-STAR تا اواسط اسفند از دریا خارج می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، پس از وقوع حادثه برای کشتی کانتینری SL-STAR در 28 اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در بندر شهید رجایی که منجر به واژگونی این شناور شد، عملیات امداد و نجات به سرعت انجام و همه سرنشینان این کشتی نجات یافتند.

با توجه به خارجی بودن مالک و خدمه این کشتی کانتینری، طبق موازین حقوقی مربوط از همان ابتدای حادثه، روند پیگیری‌های قانونی و فنی برای خارج سازی شناور توسط مالک و بیمه‌گر مالک پیگیری شد که به دلایل واهی مالک کشتی و بیمه‌گر آن از انجام تعهدات خود نسبت به این موضوع سرباز زدند.

روابط عمومی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی هرمزگان‌ عنوان کرده است، پس از بررسی‌های کارشناسی در مورد تعیین علت وقوع این سانحه و انجام تمهیدات حقوقی و قضایی لازم و پیگیری‌های متعدد با توجه به عدم اقدام مالک خارجی و بیمه‌گر مربوط به این کشتی کانتینری به خروج آن از محوطه بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای تسریع در روند اجرای این کار، عملیات خارج سازی شناور واژگون شده را در دستور کار قرار داد.

همه خدمه این شناور که از اتباع کشور هند بودند، پیگیری‌ خود را برای دریافت خسارت از شرکت مالک خارجی این کشتی را انجام داده‌اند و تا کنون خبری مبنی بر بلاتکلیفی یک نفر مصدوم اصلی حادثه در دریافت خسارت از مراجع ذی‌ربط واصل نشده است.

از سوی دیگر با هماهنگی اداره کل بنادر استان هرمزگان، از سوی اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر در چندین مرحله بازدید میدانی همه جوانب کار را بررسی و تمهیدات لازم درخصوص خارج سازی این شناور مغروقه با سناریوهای مختلف به عمل آمد که نهایتاً منتج به تصمیم بر اسکراب ( قطعه قطعه کردن) شناور و خارج سازی آن به‌صورت قطعات بزرگ به‌دلیل حفظ ایمنی اسکله و آبراه شد.

در این راستا با توجه به اینکه هنوز در کشور رتبه‌بندی توسط سازمان برنامه و بودجه درخصوص این نوع عملیات برای پیمانکاران فعال در این زمینه انجام نشده بود نسبت به شناسایی شرکت‌های توانمند در زمینه WRECK REMOVAL اقدام و پس از فراخوان از این شرکت‌ها در سامانه ستاد، نسبت به اخذ مدارک و مستندات لازم اقدام شد که نهایتاً برای اولین بار منجر به رتبه بندی شرکت‌های توانمند در این زمینه شد؛ پس از آن سریعاً نسبت به تهیه اسناد فنی و بازرگانی همچنین فراخوان شرکت‌ها برای مناقصه خارج سازی مغروقه مذکور اقدام و نهایتاً شرکت تایدواتر خاورمیانه برنده این مناقصه شد و در تاریخ 29 آبان ماه قراردادی با این شرکت درخصوص خارج سازی این مغروقه با رعایت کلیه موارد و ضوابط ایمنی‌، فنی و دریانوردی منعقد شد.

تعداد کانتینرهای غرق شده 138 TEU کانتینر است که چند کانتینر به محض غرق شدن شناور و در زمان‌های اولیه این سانحه با توجه به ضرورت اجرای نکات ایمنی توسط تیم تخصصی بندر شهیدرجایی خارج شد و پس از انعقاد قرارداد نیز همه کانتینرهایی که امکان خارج سازی قبل از اسکراب مغروقه را داشتند با روش های کاملاً علمی و تخصصی از دریا خارج و بقیه کانتینرها نیز در فرصت مناسب و جابجایی قطعات مغروقه در حال خارج سازی هستند.

 کشتی واژگون به ابعاد مناسب اسکراب و تا چند هفته آینده کاملاً از بستر دریا و مجاورت اسکله 25 خارج و سپس به ابعاد کانتینر سایز تبدیل و در محوطه‌ای دور از اسکله مذکور دپو می‌شود و امید است تا اواسط اسفندماه سال جاری عملیات پاکسازی بستر نیز کاملاً به پایان برسد.

در طول حدود یازده ماه گذشته و پس از واژگونی و ماندن این شناور در بندر شهید رجایی، با توجه به وجود ظرفیت‌های گسترده و اسکله‌های متعدد در این بندر، هیچ خللی در روند ارائه خدمات به خطوط کشتیرانی و حمل و نقل کالا ایجاد نشد و فعالیت‌ها در بزرگترین بندر تجاری کشور به روال سابق ادامه داشته و حتی در پاره‌ای مواقع رکورد پهلودهی و تخلیه و بارگیری کشتی‌های کانتینری نیز حادث شد.

۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۰۵
فارس |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید