شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹
 

آغاز عملیات اجرایی و افتتاح ۲۴ پروژه دریایی و بندری در چابهار | اشتغال بیش از ۱۰۰۰ نیروی بومی/ ۱۶۰۰ کیلومتر کریدور ساحلی در دست اجرا است/ ورود تجهیزات ترمینال اپراتور هندی به چابهار؛ تا پایان امسال/ افزایش حضور بخش خصوصی در بندر چابهار

همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان که از چابهار آغاز شد، ۱۳ پروژه دریایی و بندری با ۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه عمرانی نیز با ۱۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال آغاز شد.
آغاز عملیات اجرایی و افتتاح ۲۴ پروژه دریایی و بندری در چابهار
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در سفر به سیستان و بلوچستان و آغاز عملیات ریل‌‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان و افتتاح پروژه های توسعه ای بندر چابهار، تصریح کرد: با توجه به فرمایشات مقام‌‌معظم رهبری و سیاست کلی نظام، هدف گذاری شد که ۵ استان به شبکه ریلی کشور متصل شوند که این امر در استان های هدف در دولت دوازدهم عملیاتی شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین پروژه ریلی که در دستور قرار گرفته چابهار است که خوشبختانه امروز با وجود تحریم ها و شرایط شیوع ویروس کرونا، ریل‌گذاری آن از سمت چابهار آغاز شد؛ راه آهن چابهار-زاهدان مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است چرا که می توان از این طریق تعاملات بین‌المللی را افزایش داد.
اسلامی درباره راه آهن خواف-هرات افزود: اواخر آبان راه آهن خواف-هرات که یکی از پروژه‌های بین‌المللی است و خطوط ریلی کشور را به کشور افغانستان متصل می‌کند، با حضور مقامات عالی دو کشور افتتاح خواهد شد؛ این امر تاثیر بسزایی در در رونق حمل و نقل دریایی خواهد داشت. 

گ1

بهره برداری از پروژه ترمینال کانتینری، برق‌رسانی و آب‌رسانی و جمع آوری اسکله‌های نصب سریع و پل دسترسی به بندر شهید بهشتی چابهار
در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به چابهار، پروژه ترمینال کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی با هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال اعتبار، برق‌رسانی و آب‌رسانی به این بندر با هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال و جمع آوری اسکله‌های نصب سریع و پل دسترسی بندر شهید بهشتی چابهار با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر به بهره‌برداری رسید.
ساختمان اداری-خدماتی، انبار چندمنظوره کالا، ترمینال کانتینر یخچالی، ساختمان جدید تعمیرگاه تجهیزات استراتژیک و ۶ دستگاه باسکول و گیت های ورود و خروج طرح توسعه بندر شهید بهشتی، محوطه‌سازی و تکمیل دیوارکشی ساختمان‌های عملیاتی و نصب ۶ فروند بویه و علائم کمک ناوبری حوضچه و کانال دسترسی این بندر، تعمیرات اساسی ۲ فروند از شناورهای یدک‌کش، دیوار پیرامونی و ورودی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و قرارداد ساخت، حمل و تحویل یک فروند قایق یگان حفاظت از دیگر پروژه های افتتاح شده در این بندر است. 

گ2

گ4
گ3

 
عملیات اجرایی پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی با ۹ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال، احداث سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی بندر شهید بهشتی با ۳ هزار میلیارد ریال، تعمیرات اساسی ۶۰ واحد مسکونی کوی بندر با ۳۰۰ میلیارد ریال و پروژه احداث شبکه اطفاء حریق و آبیاری قطره ای فضای سبز بنادر شهید بهشتی، شهید کلانتری و کوی مسکونی بندر چابهار با ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیز فردا شد.
عملیات اجرایی پروژه پوشش کامل رادیویی سواحل سیستان و بلوچستان در منطقه A۱ دریایی، تعمیرات اساسی و خرید تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی و زیرساخت های ارتباطی در سال ۹۹، پروژه راه‌اندازی سامانه اکسس کنترل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، خرید، نصب و بازسازی دکل‌های مخابراتی و عملیاتی، تعمیرات اساسی و اورهال جرثقیل PPM۱۰ و بخشی از پروژه احداث کریدور لجستیکی نیز در سفر محمد اسلامی به بندر چابهار آغاز شد.
وزیر راه در این سفر از پروژه احداث فاز ۲ طرح توسعه، احداث شبکه معابر و تأسیسات زیربنایی اراضی پشتیبانی، تعمیرات اساسی منجر به PM سه باب انبار و پروژه تکمیل لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر شهید بهشتی، دایک حفاظت ساحلی جنوب شرقی این بندر و استحصال اراضی، احداث برج کنترل ترافیک دریایی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بندرچابهار بازدید کرد.
 ضرورت تعامل با شرکت‌های بین المللی در بنادر

محمد اسلامی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی و افتتاح پروژه های بندری و دریایی چابهار با بیان اینکه  توسعه همه جانبه سواحل مکران در دستور کار قرار گرفته است، اظهارداشت: با استفاده از همه فرصت‌ها در قالب تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه و با توجه به اقدامات سازمان بنادر برای کیفی‌سازی تجارت دریایی، بار صادراتی از چابهار به اقصی نقاط کشور جابجا می‌شود که سهم بالایی در شکوفایی اقتصادی کشور دارد.

وی افزود: در حال حاضر نیاز خود را با ایجاد قابلیت توسعه صادرات برای همه اجزای بندری برآورده کرده‌ایم و ما یکی از بازیگران صنعت دریایی در دنیا خواهیم شد.

اسلامی با بیان اینکه استقبال سرمایه گذاران در عرصه تجارت و صنعت در حوزه دریایی روزافزون است، تصریح  کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری در پسکرانه که قابلیت خدمات کیفی انفورماتیک را فراهم می‌کند، از کشتی تا نقطه مصرف، تخلیه و بارگیری کالا اتوماتیک انجام می شود.

وی افزود: در توسعه سواحل مکران بر اساس طرح ویژه مصوب که برای اولین بار در کشور مصوب شد، نگاه فرابخشی است و کل سواحل مکران را در قالب یک نگاه راهبردی و با توجه به ظرفیت سرزمین در نظر گرفته‌ شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بندر اقیانوسی ما گسترش پیدا کند و در تجارت دریایی ماندگار باشد؛ باید با شرکت‌های بین‌المللی کار کنیم.

وی تأکید کرد: قرارداد ما با هندی‌ها در حال اجرا است و تعهدات آنها مبنی بر ورود تجهیزات تا پایان سال محقق می‌شود، بدین جهت در بندر چابهار و همکاری بین‌المللی  یک گام به جلو می‌رویم.

وی درباره فرودگاه بین‌المللی چابهار، گفت: ساخت این فرودگاه از الزامات توسعه سواحل مکران است و در طرح مصوب دولت هم این امر دیده شده است بدین جهت مشکلات آن با فوریت حل خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ۱۶۰۰ کیلومتر کریدور ساحلی در دست اجرا است که هزار کیلومتر آن افتتاح شده و ۶۰۰ کیلومتر آن در دست اجرا است، همچنین در یک سال گذشته در سیستان و بلوچستان هزار کیلومتر روکش آسفالت و بهسازی جاده‌ها انجام شده است.

تجهیزات ترمینال اپراتور هندی؛ تا پایان امسال وارد بندر چابهار می شود

محمد راستاد در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی و افتتاح پروژه های بندری و دریایی چابهار که با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفته است، اظهارداشت: یکی از کارهای بزرگی که در دولت دوازدهم به بار نشست و مورد بهره برداری قرار گرفت، توسعه بندر چابهار است؛ این پروژه با روند تقاضا پیش رفت و اکنون در منطقه به جایگاه مطلوبی رسیده  است.
وی افزود: به رغم تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، بنادر ایران و از جمله چابهار صددرصد رشد داشتند و در این بازه زمانی ترانزیت ۱۸۰ برابر و صادرات غیر نفتی ۳۸ درصد رشد داشته است. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره توسعه فعالیت بندر چابهار، گفت: ۳ خط لاینری بین چابهار و هندوستان برقرار شده که این امر؛ عامل مهمی برای افزایش ترانزیت است.
وی با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت بندر چابهار، تاکید کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت بندر چابهار نیازمند این هستیم که پسکرانه، جاده، ریل و فرودگاه این منطقه توسعه پیدا کند تا با آمادگی کامل فعالیت‌های توسعه‌ای و جذب بار پیگیری شود. 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در افق تعیین شده برای فاز نخست بندر چابهار ظرفیت ۸ میلیون تعیین شده که برای فاز دوم این میزان ۳۰ میلیون تن در نظر گرفته شده است، به همین خاطر ظرفیت‌ها در پسکرانه‌ها جوابگو نخواهد بود از این‌رو پسکرانه موجود؛ نمی‌تواند پاسخگوی میزان ترافیک باشد و باید کرانه و پسکرانه متوازن شوند، در غیر این صورت گلوگاه ایجاد خواهد شد.
وی درباره حضور بخش خصوصی برای توسعه بندر چابهار؛ افزود: در شرایط سخت تحریم، شاهد افزایش حضور بخش خصوصی در بندر چابهار هستیم؛ همچنین ۱۳ پروژه تکمیل و بهره‌برداری از طرح کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر در نظر گرفته شده است تا روند توسعه‌ای در این بندر با سرعت طی شود.
راستاد ادامه داد: الحاق بندر شهید بهشتی به بندر چابهار یک دستاورد بزرگ است که توانستیم شاهد تعامل بسیار خوبی در این زمینه بین سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی و مناطق آزاد چابهار در قالب یک تفاهمنامه باشیم.
وی با اشاره به سیاست توزیع کالا در کشور به خصوص کالاهای اساسی و افزایش سهم آن از طریق بندر چابهار، افزود: یکی از پروژه های مهمی که شروع عملیات آن را شاهد خواهیم بود؛ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی است که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیاء است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در بندر چابهار آن را به یکی از مهم‌ترین پایانه‌های چند منظوره تبدیل کرده است و توانسته یکی از الگوهای موفق بندری باشد؛ همچنین در راستای توسعه فعالیت‌ها بخش اول تجهیزات ترمینال اپراتور هندی تا پیش از پایان سال جاری وارد بندر چابهار می‌شود.
۱۶ آبان ۱۳۹۹ ۰۲:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید